Autobanden worden middels het AutoRecycling Nederland (ARN) systeem en via gemeentelijke inzameldepots, karkashandelaren (een karkas is een versleten vrachtautoband), garagebedrijven, afvalverwerkers en bandenbedrijven ingezameld.
Autobanden moeten worden ingezameld volgens het besluit Besluit beheer autobanden. Het Besluit is gebaseerd op de Wet milieubeheer. In het Besluit beheer autobanden is een centrale rol weggelegd
voor de producenten en importeurs van autobanden. Sinds 1 april 2004 zijn zij verantwoordelijk voor de inname van alle afgedankte autobanden en de verwerking daarvan. Ze moeten de banden zonder kosten terugnemen van de bandenspecialisten, garages, auto-accessoirehandel of gemeenten. Daarnaast moeten ze zorgen voor een verwerkingsstructuur. De verplichting tot inname van de banden is niet merkgebonden. Ook voor producenten en importeurs van aanhangwagens geldt dat ze banden die vrijkomen bij de afdanking hiervan gratis moeten innemen. Voor meer informatie zie: Besluit beheer autobanden.
De autobanden worden machinaal gescheiden in een ijzer, nylon en rubber fractie. Verontreinigingen zoals glas, zand, stenen en non-ferro worden uit het rubber gefilterd, het textiel wordt afgezogen en de laatste resten staal worden door middel van magneten verwijderd. Het ijzer wordt als schroot afgezet. Het nylon wordt op verschillende manieren afgezet, waar onder recycling. De grootste fractie, het rubber, wat als granulaat is verwerkt, wordt als granulaat verkocht of tot een rubber tegel geperst. Het granulaat wordt gebruikt als schokdempende onderlaag bij sportvelden, sportvloeren en kunstgrasvelden. De rubbertegels worden geleverd als onder andere terrastegels, daktegels, veiligheidstegels (kinderspeelplaatsen), voor gebruik binnens- en buitenshuis. Bron: Granuband