Recyclingbedrijf Namé Recycling wint drie prijzen van Businessplan Competitie 2015

Het recyclingbedrijf Namé Recycling is de grote winnaar tijdens de uitreiking van de Businessplan Competitie 2015 op het Connected Development Festival wat deze maand plaatsvond. Aan deze wedstrijd konden opkomende ondernemingen uit Nederland deelnemen. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat de ondernemingen als doel hebben om sociale projecten te ondersteunen in minder welvarende landen, dus een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de maatschappij.

Naar huis met drie prijzen
Het doel van het winnende bedrijf, Namé Recycling, is om plasticrecycling op te starten in Kameroen. Plastic afval is namelijk één van de grootste vervuilers in dit land, volgens initiatiefnemers van het project Roblain Namegni en Thomas Poelmans. Concreet willen de twee ondernemers plastic flessen gaan inzamelen en hiervan pallets vormen voor brouwerijen uit de omgeving. Dit wordt momenteel nog niet gedaan in Kameroen. “Op deze manier willen wij werkgelegenheid creëren en tegelijkertijd een oplossing bieden voor het afvalprobleem”, aldus Poelmans.
Volgens de jury van de Businessplan Competitie had het plan van Namegni en Poelmans een grote sociale impact maar was het ook zeker haalbaar. Er werden vijf juryprijzen verdeeld tijdens de uitreiking, waarvan Namé Recycling er twee in ontvangst mocht nemen. Maar de ondernemers gingen ook nog naar huis met de publieksprijs die door middel van een stemming onder het aanwezige publiek verdeeld werd.

Één van de andere prijzen die werd uitgereikt ging naar Ndassie Solar. Dit is een bedrijf wat de armste gebieden in Ghana wil voorzien van elektriciteit door elektriciteit stations te plaatsen. Ook ging er een prijs naar Goodhout. Dit bedrijf wil hout produceren uit de kokosvezels die in het afval van de Indonesische kokosindustrie achterblijven.