China stelt nieuwe regels op voor de inzameling en recycling lithium batterijen

In China is het nieuwe reglement van het ministerie van Industrie en Informatietechnologie bekend gemaakt. De nieuwe wetten hebben als doel het afval in deze snel groeiende sector te beperken en milieuvervuiling tegen te gaan. Vanaf nu zijn producenten van elektrische voertuigen zelf verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van batterijen.

Toenemende productie lithium batterijen
In China wordt al bijna tien jaar het gebruik van elektrische auto’s sterk gestimuleerd. Het land wil graag koploper van de wereld zijn op dit gebied. Gebruik van elektrische auto’s beperkt de uitstoot van schadelijke stoffen, het bespaart brandstofenergie en de hightechindustrie wordt gestimuleerd. Deze auto’s rijden op lithium-ion batterijen. De productie van deze batterijen is in China dan ook sterk toegenomen, met als gevolg een grote afvalstroom van gebruikte batterijen. Shenzhen Gaogong Industry Research schat dat in het jaar 2020 zo’n 248.000 ton aan batterijen gerecycled moet worden. Daarom wil China de recycling faciliteiten verbeteren om te voorkomen dat er vervuiling ontstaat. De lithium-ion batterijen bevatten namelijk ook waardevolle grondstoffen zoals koper, kobalt en nikkel.

Nieuwe regels voor autofabrikanten
De nieuwe regels stellen autofabrikanten nu verantwoordelijk voor het hergebruik van de batterijen. Ook moeten de fabrikanten een onderhoudsservice bieden voor consumenten zodat zij oude batterijen gemakkelijk kunnen laten repareren of vervangen. Consumenten moeten gestimuleerd worden de oude batterijen in te leveren door het geven van subsidie of het sluiten van een terugkoop overeenkomst. De fabrikanten moeten daarvoor een identificatiesysteem opzetten om te achterhalen of eigenaren oude batterijen niet inleveren.