Vliegmaatschappij TUI Fly koploper afvalscheiding in luchtvaartsector

Vliegmaatschappij TUI Fly zamelt sinds twee jaar bekertjes, blikjes en PET-flessen gescheiden in vliegtuigen richting Schiphol gescheiden in voor recycling. Hiervoor werkt TUI Fly samen met Schiphol, afvalverwerkingsbedrijf Suez en schoonmaakbedrijven Kluh en DAS.

Scheiding vanaf de bron
Om de afvalinzameling te organiseren vraagt TUI haar reizigers hun afval in het vliegtuig gescheiden weg te gooien. Bekertjes, flesjes en blikjes in de groene zak en restafval in zwarte zak. Ook afval dat met dierlijke producten in aanraking is geweest moet in de zwarte zak, dit is bepaald door de Nederlandse Voedsel- en Waren autoriteit. De groene zakken gaan naar een speciale trash compactor achter in het vliegtuig die het afval samenperst. Na de landen op Schipol wordt het afval naar de sorteerlocatie van Suez op Schiphol gebracht waar het afval verder gescheiden wordt. Hierna wordt het vervoerd naar een andere locatie van Suez.

Milieu doelstellingen
Per jaar verzamelt TUI Fly ongeveer 3 miljoen kilo afval vanuit de vliegtuigen die landen op Schiphol. Per maand verzamelt de maatschappij rond de 2000 kilo gescheiden afval. Een van de doelen van TUI is om het afval te recyclen tot fleece dekens, welke aan boord van de vluchten worden gebruikt. Mogelijkheden hiervoor worden momenteel nog onderzocht.
Het initiatief tot gescheiden afvalinzameling is onderdeel van ‘Better Holidays, Better World’ van TUI. Hiermee wil de reisorganisatie verschillende duurzaamheidsdoelen behalen zoals het verminderen van de CO2-uitstoor met 10% in 2020. Naast het inzetten van afvalrecycling vliegt TUI Fly nu met zuinigere vliegtuigen op duurzame brandstoffen en voorziet het haar reizigers van verantwoorde producten tijdens de vlucht.

Niet vanzelfsprekend
Hoewel afvalscheiding een hot item is in Nederland, wat het tot voor kort op luchthavens onmogelijk. Dit kwam door Europese regelgeving die stelde dat internationaal afval uit transportmiddelen niet gescheiden mag worden maar in één lading moet worden verbrand. Sinds 2015 heeft TUI toestemming dit wel te doen, onder de strikte voorwaarden dat het afval niet in aanraking is geweest met dierlijke producten en gedurende de het gehele proces gescheiden van elkaar is geweest.
Om het afval aan boord volgens deze voorwaarden in te zamelen, is de inzet en nauwkeurigheid van de crew van belang. De afvalzakken bij de passagiers moeten tijdig worden vervangen en de zakken moeten na het persen in dozen gestopt worden. TUI helpt haar werknemers hierbij door trainingen te geven en bewustwording bij het personeel te stimuleren.
Het initiatief van TUI werkt goed en levert veel milieuvoordelen op. Hiervoor ontving de maatschappij in 2014 en 2015 de Sustainability Award van de Schiphol Aviation Awards.

Een toekomst van afvalscheiding
En er zijn nog plannen voor de toekomst. Het doel is ditzelfde systeem nog dit jaar toe te passen bij Eindhoven Airport en eventueel later ook naar Brussel. Ook wil TUI blijven werken uit het beperking van de hoeveelheid verpakkingen aan boord en deze verpakkingsmaterialen duurzamer maken.
Een droom voor de toekomst is de invoer van ‘pollutor pays’, waarbij je minder betaald voor het aanvoeren van gescheiden afval. Op dit moment zijn de kosten voor het invoeren van gescheiden- en restafval op Schiphol nog hetzelfde. Op die manier worden andere organisaties gestimuleerd hetzelfde te doen.