Nieuw initiatief voor kledinginzameling via pakketpost


Alblasserdam - 11 juni 2013 - Bijna 70% van de Nederlanders geeft aan tussen de 5 en ruim 20 ongedragen kledingstukken in de kast te laten hangen. Wordt de kleding alsnog weggedaan dan is dit omdat het niet meer past (62,7%), omdat het überhaupt nooit gedragen wordt (54,7%) of omdat de kleding kapot of versleten is (50,4%)*, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Kien naar houding en gedrag van 1200 Nederlandse consumenten ten opzichte van kledingrecycling. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Packmee, een nieuw initiatief waarmee vanaf vandaag kleding via pakketpost ingezameld wordt.

Bij bijna een kwart van de respondenten is de totale waarde van de kleding die jaarlijks wordt weggedaan tussen de 100 euro en 250 euro. Bij een overig deel (eveneens bijna een kwart) gaat het om een totale waarde van 50 euro tot 100 euro. 


Mannen geven vaker kleding aan het goede doel dan vrouwen

De meeste Nederlanders brengen hun oude of ongedragen kleding naar een kledingcontainer op straat voor een goed doel (67,8%). Mannen (69,1%) doen dit vaker dan vrouwen (66,5%). Wel zijn mannen (16,5%) vaker geneigd om hun kleding bij het huisvuil te gooien dan vrouwen (7,5%). John Mijnster, directeur van Packmee, betreurt het feit dat een deel van de Nederlanders haar kleding nog steeds bij het huisvuil gooit. "Jaarlijks verdwijnt er ruim 100 miljoen kilo textiel in het huishoudelijk afval, 35% daarvan is kleding die voor hergebruik geschikt is. Dat is zonde en bovendien zeer slecht voor het milieu. Met ongebruikte kleding kun je ook veel goeds doen. Laat het dus niet in de kast hangen."



Kledinginzameling aan huis voor het goede doel

Om het weggooien van gebruikte, maar nog bruikbare kleding tegen te gaan werd Packmee ontwikkeld. Met Packmee kan alle bruikbare kleding, textiel en schoeisel gratis door de donateur worden meegegeven aan een pakketbezorger van PostNL. Daarnaast kan de doos met kleding ook gratis bij een van de 2600 postkantoren van PostNL worden afgegeven. Minimaal 50% van de opbrengst komt ten goede aan KiKa, die fondsen werft voor onderzoek op het gebied van kinderkanker en Stichting Kinderpostzegels Nederland. Laatstgenoemde is onder meer bekend van de jaarlijkse Kinderpostzegelactie. Waarmee geld wordt opgehaald voor wereldwijde projecten waarin de veiligheid en ontwikkeling van kinderen centraal staan. "Een duurzame commerciële onderneming als Packmee weet recycling en het steunen van KiKa en de Stichting Kinderpostzegels op een opmerkelijk verantwoorde manier te combineren," aldus Rien Schimmel Fondsenmanager van KiKa.
De directeur van Stichting Kinderpostzegels, Ilja van Haaren, voegt daar nog aan toe: "Ik vind het fantastisch dat we met Packmee het hele jaar door geld kunnen inzamelen om nog meer kinderen te kunnen helpen".



Kledinginzameling 2.0

Door de toenemende kosten die gemeentes in rekening brengen aan inzamelaars van kleding, staat de opbrengst van de huidige kledinginzameling onder druk. Packmee maakt gebruik van het bestaande en fijnmazige netwerk van PostNL. Er rijden dus geen extra auto's om kleding in te zamelen. Dit scheelt op jaarbasis heel veel aan CO2 uitstoot. 



Hoe werkt het?

Voor het versturen van de kleding kan iedere doos worden gebruikt. Op de website van Packmee staat een verzendlabel dat kan worden uitgeprint. Daarnaast kan ook met een zwarte stift het gratis antwoordnummer van Packmee op de doos worden geschreven (Packmee, Antwoordnummer 7, 2740 VG, Waddinxveen). Meer informatie over Packmee en de samenwerking met Kika, Stichting Kinderpostzegels Nederland en PostNL is te vinden op de website van Packmee.

*Bij deze vraag konden de respondenten kiezen uit meerdere mogelijkheden.