Nederlandse groene ondernemer maakt kans op 500.000 euro

Amsterdam, 30 augustus 2011 – Zes groene ondernemers -waaronder één Nederlander- maken kans op het winnen van de felbegeerde Postcode Lottery Green Challenge 2012. Uit de 509 ondernemersplannen die startende ondernemers vanuit de hele wereld inzonden, koos de prejury zes finalisten. Zij maken kans op de hoofdprijs van 500.000 euro om hun groene plan te realiseren en zo bij te dragen aan een structurele vermindering van de CO2-uitstoot.

De zes finalisten zijn:

1. Daan Weddepohl (Nederland, Amsterdam): Peerby BV

Peerby brengt door middel van een website en app mensen uit de buurt met elkaar in contact zodat ze spullen van elkaar kunnen lenen of huren. Peerby wil hiermee een alternatief voor de wegwerpcultuur bieden. Hierdoor is er minder behoefte aan nieuwe producten.

2. Stig Westling (Verenigde Staten): Skip To Renew, Inc.

Skip To Renew gebruikt oliën van algen en planten om er niet-giftige, biologisch afbreekbare, industrieel en mechanisch toepasbare smeermiddelen van te maken die CO2 opnemen.

3. Molly Morse (Verenigde Staten): Mango Materials

Mango Materials gebruikt bacteriën om methaan om te zetten in biologisch afbreekbaar plastic.
De producten die worden gemaakt van dit afbreekbare plastic kunnen uiteindelijk weer worden gerecycled.

4. Robert Schwemmer (Oostenrijk): Naporo

Naporo maakt biologisch afbreekbaar isolatiemateriaal voor gebouwen van de Lisdodde plant.
Het materiaal slaat CO2 voor lange tijd op en verlaagt het energieverbruik van gebouwen.

5. Orapin Sinamonvech (Thailand): Kokoboard

Kokoboard koopt landbouw restproducten op en verwerkt deze tot duurzame spaanplaten. Hierdoor heft Kokoboard de door afvalverbranding veroorzaakte CO2-uitstoot op en geeft het de boeren tegelijkertijd een aanvulling op hun inkomen.

6. Nick Gerritsen (Nieuw Zeeland): CarbonScape

CarbonScape gebruikt een industriële microgolftechnologie om biomassa van afvalstoffen te verwerken tot hoogwaardige alternatieven voor niet-hernieuwbare fossiele producten.

Bekendmaking winnaar:
Op maandag 17 september presenteren de zes finalisten hun plan op het PICNIC Festival 2012 in Amsterdam voor een vakjury en het publiek. Daarna bepaalt de vakjury welke drie ondernemers doorgaan naar de finale. Voor het eerst in de geschiedenis van de competitie vindt de finale plaats in New York. Tijdens een speciaal diner, georganiseerd door de Postcode Loterij in samenwerking met de jaarlijkse Clinton Global Initiative bijeenkomst, wordt op zondag 23 september bekendgemaakt welke finalist de hoofdprijs van 500.000 euro ontvangt . De andere twee finalisten krijgen een bedrag van 100.000 euro voor hun veelbelovende groene plan.

Publieksprijs:
Nieuw dit jaar is de publieksprijs. Van 30 augustus tot en met 17 september kan het publiek via de Green Challenge-pagina op Facebook stemmen op zijn of haar favoriete ondernemersplan van de zes finalisten. De winnaar wordt op maandag 17 september tijdens PICNIC Festival 2012 bekendgemaakt en wint een Meet & Greet met Cradle to Cradle architect William McDonough. Onder de uitgebrachte publieksstemmen worden 25 exemplaren van het boek ‘Screw business as usual’ van Richard Branson verloot.