Curver Ecolife: duurzame huishoudelijke producten uit gerecycled plastic

Curver introduceert een nieuwe productlijn, gemaakt uit gerecycled verpakkingsafval. Onder de naam Ecolife zijn nu onder meer opbergboxen en -mandjes, afvalemmers en afvalzakhouders te koop. Volgens Curver, dat hiermee een koploperspositie heeft, een mooi voorbeeld van upcycling. "Van wegwerpproducten maken wij hoogwaardige huishoudelijke producten die járen, soms zelfs decennia, meegaan. En dat in dezelfde hoogwaardige kwaliteit als onze andere producten én voor dezelfde prijs."

De Ecolife-producten zijn gemaakt uit post-consumer packaging waste, oftewel huishoudelijk verpakkingsafval. 45% van al het kunststof afval in Nederland behoort tot deze categorie. Tot voor kort ging deze stroom afval grotendeels de verbrandingsoven in. Dankzij onder meer de Plastic Heroes-campagne wordt inmiddels echter al ongeveer de helft ervan gerecycled. Waarvan een deel inmiddels ook in Nederland zelf wordt gesorteerd en verwerkt.

Upcycling: van wegwerptas tot duurzaam product
Volgens managing director Bram van der Maale van Curver Benelux is Ecolife een goed voorbeeld van upcycling. Oftewel: van afval nieuwe producten maken die hoogwaardiger zijn en langer meegaan. "Als je verpakkingsafval verwerkt tot een nieuwe plastic tas, ligt die na een paar maanden wéér in de vuilnisbak. Onze producten gaan echter járen mee. Bovendien kun je het kunststof vervolgens nog eens 6 à 7 keer herverwerken, zonder er iets aan toe te hoeven voegen en blijft de kwaliteit behouden. Kunststof is wat dat betreft bij uitstek een duurzaam product."

Recyclingcodes
Recycling in de kunststofindustrie is overigens niet nieuw. Al ruim een kwart eeuw geleden werden de eerste recyclingcodes voor kunststoffen ingevoerd. Dankzij een codecijfer op kunststof producten kan sindsdien bij de verwerking van afval de samenstelling ervan worden achterhaald. Van der Maale: "Wij waren destijds zo'n beetje het eerste bedrijf in onze branche dat producten van zo'n code voorzag. Het past bij Curver dat we nu bij het hergebruik van huishoudelijk verpakkingsafval wéér vooroplopen."

Investeren in duurzaamheid
De nieuwe Ecolife-producten kosten in de winkel hetzelfde als andere Curver-producten. Dit ondanks het feit dat ze van Curver extra investeringen vragen. "Lang niet elke partij afval is qua kleursamenstelling en kwaliteit geschikt", zegt Van der Maale. "Omdat de kleur sterk fluctueert moet Curver voor elke partij een specifiek kleurpigment samenstellen om uiteindelijk hetzelfde eindresultaat te bereiken. Het is al met al een stuk bewerkelijker en ook zeker niet goedkoper dan 'nieuw' kunststof."

Curver en duurzaamheid
Voor Curver is Ecolife een logische stap in een continu proces waarmee de milieu-impact van plastic steeds verder wordt beperkt. Naast het feit dat de producten nestbaar zijn, en daardoor minder volume in beslag nemen bij transport, gebruikt Curver geen weekmakers en worden producten met 100% organische pigmenten gekleurd. Restmateriaal uit het productieproces wordt allemaal hergebruikt. "Daarnaast willen we met deze producten ook mensen motiveren om plastic afval te blijven scheiden", zegt Van der Maale. "Dat past bij de Plastic Heroes-gedachte dat je consumenten moet laten zien dat ze iets terugkrijgen voor hun inspanningen. En niet zo maar een product, maar een kunststof product dat hoogwaardig is en langer meegaat dan het verpakkingsmateriaal dat ze hebben ingeleverd."